17. sep. 2010

Likestilling gjelder bare en vei

Jeg har den siste tiden begynt å irritere meg ganske mye over at mange(for det meste jenter) tydeligvis lever i den oppfatning av at likestilling bare gjelder en vei.

Det jeg mener når jeg sier at likestilling bare gjelder en vei, er at handlinger som ikke er sosialt akseptabelt for menn å gjøre kan være helt akseptabelt for kvinner å gjøre. Det finnes en hel del eksempler på dette. Blant annet er det i mange sammenhenger helt greit for kvinner å slå en mann, men hvis en av det motsatte kjønn slår tilbake så kan man risikere å bli banket opp av en stor mengde, eller lignende.

Et annet eksempel er det nylige forslaget om å sette opp aldergrensen for gutter til å ta førerkortet fordi de for "umodne". Hvis det hadde vært omvendt og noen hadde foreslått å sette opp aldersgrensen for jenter. Hadde personen sikkert vært på grensen til å få drapstrusler av rasende feminister . Faktisk så tror jeg at aldri ville blitt foreslått nettopp fordi det ville vært kjønnsdiskriminerende.

det er nok dessverre ganske få som har tenkt over dette og hvis det ikke snart skjer noe, er jeg ganske sikker på at det kommer til å bli verre.












5 kommentarer:

  1. Det er et bra innlegg. Jeg er helt enig med deg. Jeg syntes du skrev bra og det fenget meg:D

    SvarSlett
  2. dritt bra skrevet! jeg er 1214345656 % enig! jenter klager hele tiden over likestilling! overdriving! likestilling for gutter!

    SvarSlett
  3. Bra innlegg, Sondre!
    Dere får ta opp kampen mot jentene da, gutter! Husk at jenter har kjempet for likestilling i maaaaange år nå. Kanskje dere gutter burde kjempe for deres rettigheter?
    NB! Når det gjelder aldersgrense for å ta lappen, så kom jo forslaget fordi gutter er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Er det noe dere kan gjøre med det???

    SvarSlett
  4. Sykt bra skrevet Sondre! du får frem meningen din på en veldig bra måte, og jeg er helt klart enig!

    SvarSlett
  5. kjempebra innlegg jeg er helt enig det samme gjelder og karakteren med løpingen rundt vannet de kunne vært litt forskjellig men ikke SÅ mye (syntes JEG ikke nødvendigvis de andre)
    sykt bra :D

    SvarSlett