16. sep. 2010

Er du god nok? Er du perfekt?

Jeg tror mange ønsker å være Perfekt. Men hva innebærer det? Er det å være høy eller lav, tynn eller kraftig, mørk eller blond? Eller er det simpelthen slik at man ikke kan definere eller enes om hva det ligger i å være perfekt? Er det ikke slik at vi liker forskjellige ting eller typer mennesker?

Andre ord for perfekt kan være fullkommen eller feilfri. Hva vil si å være fullkommen eller feilfri? Jeg blir provosert av hvordan noen få mennesker gjennom media bestemmer hvordan unge jenter eller gutter skal se ut og oppføre seg. Jeg tror at alle har sitt eget bilde om hva de mener er perfekt, selv om bilde kanskje er farget av reklame og modellbransjen. For at disse mediene har stor makt er det vell ingen tvil om. Vi blir påvirket hver dag om hvordan vi skal kle oss og hvordan vi skal se ut. Sakte men sikkert kryper dette under huden vår om vi vil eller ikke. Derfor mener jeg at det er viktig å være bevisst på medias makt over oss og ikke la de bestemme hvordan vi skal se ut og hvordan vi skal leve livet vårt for å være vellykket eller perfekt. Jeg ønsker å styre mine valg på egenhånd og selv definere hvem som er pen, hvem som er kul og hvilke klær som er stilig.

Mange føler seg aldri god nok. For eksempel hvis man slanker seg. Man setter ett mål. Jeg skal gå ned ti kilo. Når de ti kiloene er vekke føler man seg fortsatt tykk, og vil gå ned mer og sånn forsetter det. Personen som slanker seg blir aldri fornøyd. Hun vil kanskje veie det samme som en venninne som ikke har samme beinbygning eller høyde. Denne slankingen gjør at man lett utvikler spiseforstyrrelser. Så kan du spørre deg selv er det virkelig vært det? Det er en grunn til at vi ser forskjellig ut. Hvordan skulle det vært hvis alle var helt lik? Heldigvis er vi mennesker ulike og liker forskjellige ting.

Nesten ingen klarer å tenke på det de har, de har istedenfor fokus på det de ikke har. Hvorfor er ikke det du har godt nok? Er det ikke flott at vi alle er forskjellig? Jeg er helt sikker på at det finnes mennesker der ute for alle. Det er uansett noen som vil like deg for den du er og vil synes nettopp du er ”perfekt” og at du er mer en god nok!

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig! det er synd at det skal være slik at man ser bra ut for andre sinn del og for at de skal like deg. det viktigste er jo å like seg selv.

    SvarSlett