13. sep. 2010

Catwalk: til glede eller skade?

Den lange flotte catwalken blir beundret av mange millioner jenter verden over. Her skapes det nye klær og trender hele tiden. Dette er kilden til kreativitet og inspirasjon for mange, men likevel er det også kilden til mange fæle ting.

Sykdommer som Bulimi og Anoreksi er hverdagskost for mange i denne bransjen. Jentene som går på catwalken skal være høye og syltynne. Å skape et slikt bilde av moten synes jeg er veldig uansvarlig av arrangørene. Skal ikke liksom mote være inspirerende og vakkert?? Jeg synes arrangører for moteshow burde tenke litt igjennom det bildet de skaper siden de har så mange som ser opp til de. Spesielt unge jenter som ser på slikt kan få et veldig forvrengt bilde av hva som er normalt tynn og at de vil være som ``de pene modellene``.

Dette er også et problem for de som er modeller. Presse på å alltid være pen og tynn, frykten for å bli presset ut fordi du har ”forfalt”. For en stund siden så jeg på et realityshow. Der var det en gruppe jenter som konkurrerte om å bli modell. En dag ble en av jentene holdt igjen av sjefen. Hun hadde for noen år siden ikke fått være med på programmet. Dette var fordi hun hadde hatt anoreksi og vært for tynn. Denne gangen ble hun ikke holdt igjen fordi hun var for tynn, men fordi sjefen syntes hun hadde litt for stor mage. Så om hun ikke skulle ryke ut av konkurransen måtte hun slanke seg. Hvordan i alle dager kan du gi en slik beskjed til noen som har hatt spiseproblemer? I tillegg var hun ikke tykk, hun var faktisk under det normale. Dette synes jeg taler for seg selv. Er det et slikt samfunn vi vil leve i? Hvor alle må være tynne og perfekte.

Mote handler om å våge og å prøve noe nytt, så jeg synes noen burde våge å bruke normale folk.

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg Malene. Det du har skrevet er veldig bra og du får frem argumentene dine bra.

    SvarSlett
  2. jeg og er enig her malene. Det er synd at det må være sånn i dag.
    - Astrid

    SvarSlett
  3. ja, det er helt forferdelig at man må være for tynn... du har skrevet et kjempe bra innleg, og du viser meningene dine veldig bra!

    SvarSlett