10. sep. 2010

Barn spiller for mye tv og dataspill i værdagen

Barn i dag tilbringer mesteparten av dagen inne på enten pc eller så ser de på tv eller spiller tvspill. Hva spiller de egentlig? er det voldelige spill? lærerike? eller har de ingen mening? hvorfor spiller de? hva gjør de med leksene? har de egentlig tid til dem når de sitter på dataen hele dagen?

Når barna er ferdig på skolen og er komt hjem går de rett på nettet og glemmer helt at de har lekser. Lekser kan iblant være utrolig kjedelig, men de er utrolig viktig uansett. De tenker kanskje slik «jeg tar det i morgen» men sånn fortsetter de, hver dag. « tar det i morgen, tar det i morgen» Jeg syntes at foreldrene må ta mer ansvar og si at de får sitte så, så lenge og så må de gjøre lekser eller ta seg en tur ut! Spill er utrolig lett å bli avhengig av og jeg kjenner et par folk som sitter enten forran pcen og spiller for eksempel Worldofwarcraft eller så sitter de på Facebook. Et par folk sitter også forran tven og spiller for eksempel COD, Skate eller Helo. Nå tildags er facebook blitt en ganske så stor avhengighets side fordi at nå de f.eks skal inn på dataen på itslearning går man også automatisk inn på facebook. De tenker sikkert slik « jeg skal bare kjekke noe. Det går raskt » men det gjør det ikke fordi at facebook er en så aktiv side , så det skjer nye ting hele tiden. F.eks at folk legger inn et album med bilder eller noe slikt og da går de inn og ser på de bildene og det tar jo enda lengre tid. Jeg selv er igrunnen blitt ganske så avhengig av facebook uheldighvis, men jeg klarer å beherske meg av den grunn. Min oppfordring til ungdommen i dag er ikke å slutte å spille, men å kutte ned på det. Bli litt mer sosial på fritiden og begynne å gjøre mer lekser. Det vil gjøre ting så enklere for deg nå og i framtiden din.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar