15. sep. 2010

Barbie, det nye forbildet for barn?

Flere barn i ung alder bryr seg for mye om utseende. De får spiseforstyrrelser i yngre og yngre aldre. Men er det så rart da? Det er ikke rart i det hele tatt.
På f.eks. barne-tv, der er alltid den ”populære” tynn, høy, blond osv. Det er sjeldent at det er noen litt overvektige med, eller i det hele tatt normale folk i normal størrelse. I så fall hvis de er med, så blir de mobbet eller så har de en eller annen rar rolle i programmet. Selvfølgelig vil barna være mest lik den ”populære”, helt klart.

Når man tar seg en tur i lekebutikken og ser på leker for barn på rundt 6år. Da finner man Barbie, bratz, polly osv. Hvordan ser de dukkene ut? Jo, de er unormale tynne, mye sminke, langt hår og utfordrende klær. Er det slike dukker man vil at barna skal ha som forbilder? Hvorfor blir de lekene laget i det hele tatt? Det er ikke noe bra med de dukkene. Men hvis du ikke har slike dukker, så blir jo man mobbet for det og.

Er det meningen at barna skal få den oppførselen som ofte følger med det utseende også? Jeg syns at enkelte barn i den alderen kan være skikkelig frekke, respektløse og de sier og gjøre akkurat hva som passer de best. Men det er jo heller ikke rart. Det budskapet barbie og bratz sender er jo ikke klokt i det hele tatt. Det er jo det at shopping er best, penger løser alle problemer, ”Ken kommer og henter meg, bærer posene mine, kjører meg og gjør alt for meg”. Helt håpløst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar