16. sep. 2010

Dyremishandling

I noen tilfeller finner mennesker på å plage eller misshandle dyr. Hvorfor noen ønsker å gjøre slikt, Er vanskelig for noen av oss å forstå. Har vi mennesker lov til å utsette dyr til fordel for oss? Er det virkelig nødvendig at dyr skal dø på grunn av vitenskapen? Eller at noen skal følge moten å komme med en stor pelskåpe?

I dyreforsøk blir det drept flere millioner hvert år. Bare her i Norge ble det brukt over 600.000 dyr i 1999. 40 millioner dyr blir drept hvert år på grunn av pelsen, og at det er 109,589 dyr hver dag, 4,556 dyr hver time og 76 dyr per minutt.

Det som gjør at dyr lider, eller ikke har det bra regnes som dyremisshandling eller dyreplageri. Det viser seg at i de fleste tilfeller av dyremishandling, dreier seg om vanskjøtsel, altså det at husdyr har sultet, tørstet eller har omkommet i sin egen avføring. Dersom du lar hunden din være alene i mange dager uten tilsyn og selskap, kalles det dyreplageri. Om noen ikke gidder å mate dyrene sine, er det dyremishandling. Å slå, sparke eller annen vold mot dyr er en av de forferdligste formene for dyremishandling.

Jeg har tatt for meg dette temaet for det er virkelig noe jeg bryr meg om, noe jeg har lyst til å gjøre noe med. Jeg har lyst til å få andre mennesker til å forstå den behandlingen dyr får i dag er grusom og helt urettferdig.

1 kommentar:

  1. Jeg er enig med deg! det er fælt så mange dyr blir drept vær dag fordi vi trenger en ny pelskåpe. og det er forferdelig hvordan noen behandler dyrene sine. De har jo ikke gjort oss noe. synes ikke det burde være sånn..

    SvarSlett