22. nov. 2010

Henrik Ibsen

Vi har valgt å fordype oss i Henrik Ibsen og skal analysere ”Et dukkehjem”. Vi valgte Henrik Ibsen fordi han er en av de fire store forfatterne og vi vil lære mer om ham og skuespillet ”Et dukkehjem”. På 1800-tallet var det ikke vanlig at kvinner forlot mann og barn, og vi ønsket å finne ut litt mer om hvorfor forfatterne skrev om dette.

Periode:

Henrik Ibsen skrev skuespill og dikt i realismen. Da var det vanlig å skrive om det som var virkelig, ekte og slik samfunnet var i virkeligheten. I denne perioden tok forfatterne opp problemer som kunne endre på samfunnet, det moderne gjennombruddet oppstod på denne tiden. Et viktig tema var å endre kvinnenes stilling i samfunnet. I realismen tok de avstand fra romantikkens fantasier og følelser, og de var mer opptatt av det som var virkelig. Den vanligste sjangeren på denne tiden var romaner og drama.

Henrik Ibsen:

Henrik Ibsen ble født 20. mars 1828 i Skien, og døde 23. mai 1905 i Kristiania. Han var dikter og dramatiker. Han regnes som den mest spilte dramatikeren i verden. Skuespillene til Ibsen var veldig gjennomarbeidet. Alt som ble sagt hadde betydning for handlingen og ingenting var overflødig. Når de forskjellige delene av skuespillet var gjennomtenkt og ferdig, satt Ibsen de ulike delene sammen til et fullstendig verk. Den måten Ibsen satt sammen dramaene sine på, er i nyere tid fått oppmerksomhet fra stjerne-regissører i Hollywood.

Bibliografi:

Noen av Ibsens kjente skuespill er; Peer Gynt 1879, Et dukkehjem 1879, Gjengangere 1881 og Villanden 1884. Noen av Ibsens kjente dikt er; Digte, Guldkorn og Terje Vigen. Peer Gynt er det mest kjente skuespillet gjennom tidene og det er verdenskjent. Peer Gynt bor sammen med moren i de fattigste levekår, fordi faren hadde drukket og tapt penger. Peer Gynt ville gjenreise det faren hadde tapt, men han fortapte seg i dagdrømmer og skryt. Villanden begynner med at Hjalmar Ekdal blir invitert til et middagsbesøk hos grosserer Werle, i forbindelse med at sønnen er kommet hjem til byen. Senere i skuespillet får han vite at datteren hans kanskje ikke er hans datter, og etter dette vil han ikke lenger ha noe med henne å gjøre. Gjengangere handler om Helene Alving og hennes sønn Osvald som nettopp har vært i Paris, hvor de har prøvd seg som kunstmaler. Kammerherre Alving har etterlatt seg penger, som Helene Alving bruker for å bygge et asyl.

Analyse av akt tre av ”Et dukkehjem”

”Et dukkehjem” er skrevet av Henrik Ibsen. Det er et skuespill som spilles på teatre over hele verden. Det er en muntlig sjanger som presenteres ved replikker som skuespillerne sier. For at publikum skal forstå handlingen og hva som skjer, er replikkene veldig viktig. Alt skuespillerne sier, er vesentlig for handlingen. Ekteskapet mellom Nora og Helmer begynner bra, men mot slutten ender det dårlig. Det er typisk for en tragedie. Noen andre typiske kjennetrekk for ”et dukkehjem” er at det i manuset er replikker og scenehenvisninger. Replikkene fremføres som oftest i en dialog mellom to eller flere personer.

Litterærperiode:

Skuespillet er skrevet i Realismen. På den tiden var det ikke vanlig at kvinnene skilte seg fra mennene, det var vanlig at mennene valgte å skille seg eller at de levde videre sammen. Forfatterne var opptatt av det ekte og hvordan samfunnet var i virkeligheten. Det moderne gjennombruddet oppstod. Forfatterne tok opp problemer i samfunnet og skapte debatter for å endre samfunnet. Endre kvinnenes stilling var et av de viktigste temaene.

Handlingsreferat:

Akt tre av ”Et dukkehjem” handler om ekteparet Nora og Helmer, hvor Nora begynner å se at ekteskapet ikke er som det burde være. Akt tre begynner med at de snakker om forholdet mellom dem, og Nora sier hun aldri har vært lykkelig sammen med Helmer. De snakker lenge om forholdet og forelskelsen hans til henne. Hun sier at han aldri har elsket henne og hun elsker han ikke lenger. Nora ønsker ikke lengre å være Helmers dukkehustru, hun ønsker nå å begynne å oppdra seg selv. Dette må hun gjøre alene og derfor reiser hun fra han og barna. Nora overlater oppdragelsen av barna til Helmer. Hun kan ikke ta hensyn til hva andre folk mener, hun må tenke på seg selv og komme seg inn i samfunnet. Mens de snakker går Nora ut og henter yttertøyet og en liten sekk. Hun tar på seg kåpen og sier at hun ikke kan være sammen med en fremmed lenger. Nora sier hun ikke vil se de små, og hun vil ikke ha noe kontakt med Helmer senere. For at Helmer skal bli noe mer enn en fremmed for Nora, må det vidunderligste skje. Nora tror ikke lenger på det vidunderlige, men det gjør Helmer og håper på at det vidunderligste skal skje.

Virkemidler:

Litterære virkemidler i tredje akt av ”Et dukkehjem” er symboler og frampek. Huset til Nora og Helmer blir framstilt som et dukkehjem eller lekestue og det er et symbol Henrik Ibsen bruker. Det er fordi Nora var Helmers dukkehustru og hjemme hos faren var hun alltid hans dukkebarn. Eksempel på frampek er at i begynnelsen sier Nora at hun har noe alvorlig hun må snakke med Helmer om. Det er første gang de som mann og kone snakker alvorlig sammen. Det viser at det er noe alvorlig Nora vil ta opp og at noe kommer til å skje. Nora snakket mye om det vidunderligste. Det er et virkemiddel Henrik Ibsen bruker for å få oss til å tenke på hva det vidunderligste er.

Språk:

I skuespillet er det brukt veldig mye dialog. En dialog er en samtale mellom to eller flere personer. Akt tre i ”Et dukkehjem” er en samtale mellom Nora og Helmer, som foregår gjennom hele akten. Skuespillet ble skrevet på 1800-tallet og har derfor et litt vanskelig språk og bruker enkelte ord som ikke brukes i dag. Nora og Helmer var borgere fra overklassen og hadde derfor et finere språk enn bøndene. Dette vises i manuset til skuespillet.

Tema:

Temaet i ”et dukkehjem” er løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar og kjærlighet og kjønnsroller. I akt tre handler det mest om temaene oppbrudd, ansvar, kjærlighet og kjønnsroller. Forholdet mellom Nora og Helmer blir slutt, altså det er et oppbrudd mellom dem. Dette på grunn av at de ikke har nok kjærlighet til hverandre. Med ”Et dukkehjem” vil Ibsen fortelle oss at også kvinner kan gå fra sine menn og barn, også på den tiden. Det er ikke bare menn som kan forlate sin familie. Nora ønsket å ta mer ansvar for seg selv og sin oppdragelse, og overlot oppdragelsen av barna til Helmer. Hun ønsket også å få orden på livet sitt. Ibsen skapte endringer i samfunnet, noe som endret kvinnenes stilling.

Egenvurdering:

Vi likte teksten i ”Et dukkehjem” fordi Henrik Ibsen tok opp noe som ikke var vanlig på denne tiden, og som kunne endre på kvinnenes stilling i samfunnet. Etter dette ble Nora et forbilde for kvinner i kampen for kvinnerettigheter. Det var bra at han skrev om noe som var uvanlig på den tiden, slik at folk fikk et nytt syn på samfunnet. Vi tror dette skuespillet passer for voksne, fordi det handler om en familie og hvordan de levde på den tiden. Det er et typisk voksent tema og interesserer ikke barn under 15 år.

Avslutning:

Henrik Ibsen hadde stor betydning for endringene av kvinnenes rettigheter på 1800-tallet. Det var på denne tiden de fleste forfatterne tok opp problemer, som skapte endring i samfunnet. Etter at Nora forlot mann og barn på 1800-tallet, noe som var uvanlig på den tiden, ble hun et forbilde for mange kvinner i kampen for kvinnerettigheter. Henrik Ibsen ønsket at kvinnenes stilling i samfunnet skulle endres. På grunn av at mange forfattere skrev om dette temaet, har det medført økt fokus på kvinnenes rettigheter, noe som har bidratt til de rettigheter kvinner har i dag.

Kilder:

Analyse oppskrift

Blichfeldt, Heggem, Larsen: Kontekst Basisbok. Gyldendal norsk forlag AS, 2006.

Biografi

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Henrik_Ibsen/utdypning 1.11.10

Lunde, Stein Erik: Biografien om Henrik Ibsen. Gyldendal norsk forlag AS, 2003

Kjente skuespill

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/atlebolsen/henriki.html#VerkoversiktIbsen 28.10.10

http://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Ibsen#Forfatterskap 28.10.10

http://www.ibsen.net/index.gan?id=327&subid=0 11.11.10

http://no.wikipedia.org/wiki/Vildanden#Handlingen 11.11.10

Kjente dikt

http://dikt.org/Henrik_Ibsen#Diktsamlinger_med_Henrik_Ibsen 1.11.10

Realismen

http://www.snl.no/realisme/litteratur 2.11.10

Blichfeldt, Heggem, Larsen: Kontekst Tekster 1. Gyldendal norsk forlag AS, 2006.

http://www.vgskole.net/teachers/norsk/litteratur/1850_1900/realismen2.php#realisme 16.11.10

Sjanger

http://sjangerboksen.samlaget.no/aktivitet.cfm?path=1576,4049&id=215&vid=32 4.11.10

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/gunnasekarlsen/Drama.htm 5.11.10

Utdrag fra ”Et dukkehjem”

Blichfeldt, Heggem, Larsen: Kontekst Tekster 1. Gyldendal norsk forlag AS, 2006.

Virkemidler

http://www.dramanett.no/dramabegrep.htm 11.11.10


Maren og Tonje

1 kommentar: